Scooterdemontagebedrijf Auto Samsen: een modern bedrijf

Ben Samsen is eigenaar van Auto Samsen in Hengelo. We spreken Ben over scooterrecycling en de samenwerking met SRN.

Hoe ben je in dit beroep terecht bent gekomen?

‘Ik werkte voor een groot autodemontagebedrijf, maar wilde graag voor mezelf beginnen. Daarom heb ik in 1991 Auto Samsen opgericht. Vorig jaar oktober mochten we ons 25-jarig jubileum vieren, daar ben ik erg trots op.’

Kun je wat vertellen over jullie bedrijf en waar jullie voor staan?

‘Onze hoofdtak is het opkopen van beschadigde auto’s van de verzekering, die uit elkaar halen en de onderdelen doorverkopen. Daarnaast handelen we in onderdelen van brom- en snorfietsen. We hebben een trouw en hecht team. Iedereen is welkom, we maken graag een praatje en zijn vlot in de omgang.’

Wat kan je vertellen over jullie scooterservice?

‘We nemen brom- en snorfietsen in van particulieren, maar uiteindelijk kopen we 80% tot 90% van de verzekering. We zijn hier drie jaar geleden mee begonnen en willen dit zeker aanhouden. Toch kan het ook intensief zijn, omdat de doelgroep anders is dan bij auto’s. Onze scootertak heeft namelijk te maken met jongeren die onderdelen kopen van hun zakgeld. Ze kijken minder naar kwaliteit en veel naar prijs, daarom gebeurt het regelmatig dat ze imitatie onderdelen online bestellen uit China. Toch is het een interessante business en brengt het ons genoeg op om dit vol te blijven houden.’

Waarom zijn jullie je op brom- en snorfietsen gaan richten?

‘Ik kon altijd al aan brom- en snorfietsen van verzekeringsmaatschappijen komen en vond het zonde om er niks mee te doen. Het zijn prima voertuigen van maximaal een paar jaar oud en besloot deze ook op te kopen. Die draaien we helemaal uit elkaar en van de onderdelen hebben we inmiddels een flink magazijn liggen. Brom- en snorfietsen van particulieren zijn minder goed te hergebruiken, omdat vaak alleen het frame nog bruikbaar is.’

Wat merk je als het gaat om de populariteit van brom- en snorfietsen?

‘Die is sterk afhankelijk van de regelgeving. Aan de toegankelijkheid van scooters in steden worden, net als bij auto’s, restricties gelegd. Ik voorzie dat tweetaktmotoren binnenkort verboden worden. Dan komen hier duizenden scooters, waar men niks meer mee kan, en groeit de vraagt naar viertakt. Daarbij is scooterrijden in grote steden altijd populair. Wat dat betreft zitten wij in Hengelo op een goede locatie.’

En wat kun je vertellen over de samenwerking met SRN?

‘Toen SRN was opgestart, waren wij er vanaf het begin af aan bij. Ik was daar heel blij mee. Ze hebben de recyclingcyclus enorm verbeterd. De branche zat met een imagoprobleem en SRN heeft daar veel verbetering in gebracht. Het contact met SRN is erg goed, ik kan heel goed met ze overweg. En als me iets tegenvalt kan ik het ook melden. Ik voorzie een voorspoedige toekomst!’