Grote schoonmaak in Amsterdam

In Amsterdam geldt sinds 1 januari van dit jaar een milieuzone voor scooters. Brom- of snorfiets met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden. Dit levert een groot aantal scooters op die noodgedwongen worden afgedankt. Om deze scooters op verantwoorde wijze te kunnen verwijderen, heeft Amsterdam de hulp ingeroepen van Peter van Nispen. Hij is eigenaar van het gelijknamige Van Nispen Recycle BV. Samen met de afdeling handhaving van de gemeente zorgt hij ervoor dat de scooters worden opgehaald en vakkundig worden gedemonteerd in zijn bedrijf in Vijfhuizen.

100 scooters per week
“In eerste instantie liep het nog niet erg storm, maar al snel was het nodig om naast de twee elektrische vrachtwagens van de gemeente ook mijn eigen wagen in te zetten om alle scooters te kunnen ophalen. In vier weken tijd hebben we ongeveer 400 scooters opgehaald. Elk weekend kwamen er circa 100 afgedankte scooters het terrein op. Genoeg voor een hele week werk”, licht Van Nispen toe. De scooters worden professioneel gedemonteerd. De accu wordt verwijderd, benzine en olie worden afgetapt. Daarnaast worden ook de motor en de wielen en de buggy-zit gedemonteerd. “Helaas zitten er geen collectors items tussen de scooters die ik binnenkrijg”, lacht Van Nispen. “We beginnen ook niet aan de verkoop van onderdelen. Voor de prijs die tweedehandsonderdelen van scooters opleveren, hoeven we het niet te doen”.

Scooter demonteren

Vrijwaringsbewijs
Naast de demontagewerkzaamheden regelt Van Nispen het papierwerk om de scooter te kunnen vrijwaren. Als het kenteken en de meldcode beschikbaar zijn, is dit snel geregeld en ontvangt de eigenaar snel een vrijwaringsbewijs. “Wanneer het kenteken ontbreekt, kunnen we met het chassisnummer een kenteken aanvragen bij de RDW. De laatste vier nummers van het chassisnummer zijn de meldcode. Hiermee kunnen we een demontagecode aanvragen bij de RDW waarmee we de scooter kunnen afmelden. Wanneer dit chassisnummer ook niet beschikbaar is, kunnen we alleen sloopverklaring afgeven. Met deze sloopverklaring moet de eigenaar van de scooter in overleg met de RDW om het voertuig te kunnen vrijwaren. In veruit de meeste gevallen lukt het mensen dan alsnog om de vereiste papieren te vinden”, zegt Van Nispen.

Goede samenwerking
“Dankzij de goede samenwerking met de gemeente is het gelukt om het grote aantal scooters in korte tijd van de weg te halen. De verwachting is dat het aantal de komende periode weer teruggaat naar de normale niveau van 30 scooters per week”, besluit Van Nispen.