Electric Dutchman maakt elektrische scooter hip

In september begint de productie van de Electric Dutchman. De Electric Dutchman is een elektrische scooter die bij de presentatie op de Dutch Design Week afgelopen oktober enthousiast onthaald werd. Dave Brommert is een van de twaalf mensen die bij Specs Mobility aan de Electric Dutchman werkt.

Jullie bedrijf maakt van oudsher producten voor mensen die revalideren. Waarom zijn jullie nu ook actief met elektrische scooters?
“De producten die wij met Specs-EM voor de revalidatietechniek maakten waren voor het grootste deel elektrisch aangedreven, zoals elektrische rolstoelen. Met die kennis hebben wij jaren geleden al een elektrische scooter ontworpen. Maar de markt was daar toen nog niet klaar voor. We hebben die ontwerpen goed bewaard. In 2015 zagen we dat onder andere door de groeiende populariteit van de elektrische auto dat er wel marktpotentie is voor een elektrische scooter. We zijn toen weer aan de slag gegaan met onze ontwerpen. In november 2016 hebben we de Electric Dutchman gepresenteerd op de Dutch Design Week. Dit najaar beginnen we met de productie. Voor het einde van het jaar verwachten we de eerste honderd machines afgeleverd te hebben. Begin 2018 zijn onze scooters te zien in het straatbeeld.”

Wat is er zo bijzonder aan de Electric Dutchman?
“De meeste e-scooters zijn gebaseerd op de traditionele benzine scooter waarbij de benzine elementen zijn vervangen door elektrische. Wij hebben dit juist niet gedaan. We zijn met een leeg blad begonnen. Alle ideeën over wat een traditionele benzine scooter is hebben we losgelaten. Onze scooter heeft bijvoorbeeld de motor in het achterwiel. Wat voor de gebruiker het meest bijzondere is, is dat deze scooter 75 kilometer kan rijden op één accu. Het is zelfs mogelijk twee batterijen op de Electric Dutchman te leveren waardoor je 150 kilometer kunt rijden en nooit hoeft te wachten tot je opgeladen bent voor vertrek.”

Op wie richten jullie je voor de verkoop van de Electric Dutchman?
“We richten ons in eerste instantie op de zakelijke markt. Onze scooter is modulair. Dat houdt in dat de basis hetzelfde is, maar de klant voor een groot deel kan bepalen hoe de scooter geleverd wordt. Dit gaat verder dan alleen het uiterlijk. We kunnen de scooter gebruiksklaar leveren als maaltijdbezorgscooter, maar ook als een scooter die dankzij een grote box geschikt is voor pakketbezorging of een die een kliko mee kan nemen en zo geschikt is voor de gemeentelijke groenvoorziening. Iemand die voor zijn werk scooter rijdt, zoals een pizzakoerier, gaat minder zuinig met zijn brommer om dan een liefhebber met een oldtimer. Onze modellen zijn daarom onderhoudsarm. Onze e-scooter heeft een eenvoudig uiterlijk, waarbij de buizenconstructie zichtbaar is. We gebruiken alleen de puur noodzakelijke onderdelen. Op de Electric Dutchman zit geen plastic of ander kunststof. Geen nodeloze kappen of andere zaken die kapot kunnen gaan en onderhoud opleveren.”

Is het milieuaspect belangrijk geweest bij de ontwikkeling van de Electric Dutchman?
“Zeer zeker. We werken eraan om ons hele bedrijf ‘cradle to cradle’ te maken. We willen onze scooters op den duur ook zelf gaan recyclen. Alles wat we niet meer kunnen gebruiken scheiden we netjes en bij voorbeeld van de oude banden gaan we nieuwe zadels maken. Wij bieden onze klanten meer dan alleen scooters. We kunnen totale mobiliteitsoplossingen bedenken voor bedrijven. Dit doen we zo CO2-neutraal mogelijk. Naast het leveren van een totale scootervloot kunnen we ook de zonnepanelen leveren en installeren zodat je nog groener op je scooter rijdt.”

Specs EM, het bedrijf achter de Electric Dutchman heeft twaalf mensen in dienst voor de Electric Dutchman. Binnenkort hopen ze de eerste grote afnemer bekend te kunnen maken. De gesprekken zijn in vergaand stadium. Een Electric Dutchman heeft een maximumsnelheid van 45 Km en de accuduur is 50.000 Kilometer.